єРобота:  174 заявники Хмельниччини стали переможцями за програмою «Власна справа» та отримають мікрогрант

Від початку 2023 року в межах реалізації програми «Власна справа» урядового проєкту «єРобота» загалом  Державним центром зайнятості ухвалено позитивні рішення 174 заявникам Хмельниччини. Вони отримають від держави фінансову підтримку на започаткування або розширення свого бізнесу на загальну суму понад 38 млн гривень. Схвалені бізнес-проєкти передбачають створення 343 нових робочих місця.

Майбутні та діючі роботодавці планують створити або розширити заклади у сфері торгівлі, індустрії краси та кавовому бізнесі. Окрім того, зросте виробництво одягу, відкриються магазини з продажу квітів, кормів для тварин. Дехто з отримувачів гранта продовжить стоматологічну практику, обслуговуватиме та ремонтуватиме автомобілі, вирощуватиме зернові культури, здійснюватиме догляд за дітьми, постачатиме готові страви, займатиметься організацією відпочинку та розваг, відкриє фітнес клуб тощо.

Переважна більшість грантоотримувачів планують витратити кошти мікрогранту на придбання обладнання, необхідного для ведення бізнесу.

Нагадуємо, що для бажаючих отримати мікрогрант на старт або розвиток свого бізнесу необхідно:

  1. Скласти бізнес-план;
  2. Подати документи через портал Дія;
  3. Захистити бізнес-план;
  4. Отримати позитивне рішення та відкрити рахунок в банку;
  5. Отримати кошти та розпочати свою діяльність.

Довідки за телефоном: (044)244-94-27, (093)027-05-11, (096)045-60-10.

Телеграм-чат Підтримка ДСЗ Хмельницький.

8-24 листопада – Всесвітній тиждень обізнаності про стійкість до протимікробних препаратів

Всесвітній тиждень інформування про антимікробну реакцію — це щорічна глобальна кампанія, спрямована на підвищення обізнаності та розуміння антимікробної реабілітації та популяризацію найкращих практик серед зацікавлених сторін “Одне здоров’я” для зменшення появи та поширення інфекцій, стійких до ліків.

Темою цьогорічного Всесвітнього тижня, як і в 2022 році, залишається “Запобігання резистентності до антимікробних препаратів разом”, оскільки ця проблема становить загрозу для людей, тварин, рослин і навколишнього середовища.
  Більше – https://www.who.int/news-room/events/detail/2023/11/18/default-calendar/world-amr-awareness-week-2023

 Що таке стійкість до антибіотиків, або антибіотикорезистентність?

З кожним неправильним використанням антимікробного препарату якісь із бактерій виживають. Вони розмножуються далі, і нове покоління цих бактерій вже неможливо знищити цим антибіотиком.

 Чим це загрожує кожному з нас?

З кожним роком лікувати такі хвороби, як пневмонія, ангіна, туберкульоз, гонорея, стає все важче. Хірургічні операції, зокрема, кесарів розтин або видалення апендикса, стають все більш ризикованими. За даними Всесвітньої організації охорони здоров’я, у 2019 році майже 5 мільйонів смертей були пов’язані з антибіотикорезистентністю.

 Якщо антибіотики не діятимуть, 3 з 10 випадків пневмонії закінчуватимуться смертю, 5 з 1000 жінок не виживатимуть після пологів, лише чверть людей, які хворіють на туберкульоз, зможуть вилікуватися.

 Особливо небезпечна стійкість до протимікробних препаратів у час війни. Вона суттєво збільшує навантаження на систему охорони здоров’я. За правильного застосування такі ліки рятують життя пораненим і хворим військовим. Проте якщо резистентність до таких ліків пошириться, це серйозно ускладнить лікування й одужання пацієнтів.

 Як зупинити цей процес?

 Важливо дотримуватися таких принципів:

 Приймайте антибіотики лише за призначенням лікаря.

 Проходьте повний курс лікування антибіотиками, не пропускайте прийом ліків, не переривайте лікування, навіть якщо вам стало краще.

 Пам’ятайте, що антибіотики діють лише на бактерії. Ніколи не використовуйте їх при застудах та інших вірусних інфекціях.

 Не діліться залишками антибіотиків з друзями чи родичами і не “призначайте” їм лікування.

 Робіть усі щеплення за календарем, і, за можливості, також рекомендовані вакцинації.

 Дотримуйтеся правил особистої гігієни. Мийте руки з милом упродовж, щонайменше, 40 секунд. Робіть це перед приготуванням та вживанням їжі, після приходу з вулиці, відвідування вбиральні.

 Для того, щоб у майбутньому ми, наші діти та нащадки не помирали від тих хвороб, які давно вже навчилися лікувати, важливі спільні зусилля як пацієнтів, так і працівників медичної системи.

 Про те, які зміни запроваджені у системі охорони здоров’я для запобігання поширенню антибіотикорезистентності, – за посиланням: https://bit.ly/3QJdvDC

Недостатня фізична активність – як фактор ризику ССЗ

Коли життя минає в режимі “дім — робота — дім”, буває важко знайти час на фізичні навантаження. Проте без достатньої фізичної активності страждає весь організм і серце, зокрема.

Якщо у тебе переважає сидячий спосіб життя, то:

 сила скорочень серця слабшає;

 тонус судин знижується;

 працездатність зменшується.

А це може призвести до серйозних захворювань серцево-судинної системи — артеріальної гіпертензії, ішемічної хвороби серця, інфаркту, інсульту тощо.

 ВООЗ рекомендує дорослим щонайменше 150-300 хвилин помірної та інтенсивної активності на тиждень. А це близько 30 хвилин на день  Що більше — то краще!

 Регулярна фізична активність допомагає знизити артеріальний тиск та контролювати вагу, а також зміцнює скелетно-м’язові тканини, розвиває координацію, знижує рівень стресу й підвищує загальний тонус організму. Рух — це життя, і цим усе сказано 

А якщо ти маєш проблеми із серцем, поговори зі своїм сімейним лікарем щодо типу й тривалості фізичних навантажень. А також виконуй фізичні вправи, контролюючи пульс 

Дізнайся про свій ризик розвитку хвороб серця і судин за допомогою швидкого тесту на сайті: https://cvd.phc.org.ua/

Стань на варті свого серця — додай більше руху до життя!

#СтаньНаВартіСвогоСерця

Ініціатива відбувається в межах Україно-швейцарського проєкту «Діємо для здоров’я».

Патронатна сім’я

Що таке патронат? Чому він важливий? Як стати патронатним вихователем?

Метою патронату  є забезпечити дитині, яка опинилася у складних життєвих обставинах, житло, турботу, родинне тепло й піклування, поки складні життєві обставини її батьками не будуть подолані.

За час перебування дитини у сім’ї патронатного вихователя батьки чи інші законні представники дитини повинні вирішити проблеми, з якими вони зіштовхнулися: знайти роботу, привести житло до належних умов, отримати комплекс соціальних послуг, що загалом сприятиме підвищенню батьківського потенціалу та возз’єднанню родини.

Якщо ж батьки, які неналежно виконували батьківські обов’язки, не готові змінювати своє життя, постане питання про позбавлення їх батьківських прав, і тоді здійснюватимуться заходи для влаштування дитини у постійну сімейну форму виховання для дитини: усиновлення, опіка/піклування, прийомна сім’я чи дитячий будинок сімейного типу.

✅Що таке патронат?

Патронат над дитиною — це послуга тимчасового догляду, виховання та реабілітації дитини в сім’ї патронатного вихователя на період подолання дитиною, її батьками або іншими законними представниками складних життєвих обставин.

Сім’я патронатного вихователя — це сім’я, в якій за згоди всіх її членів повнолітня особа, яка пройшла спеціальний курс підготовки, виконує обов’язки патронатного вихователя на професійній основі, тимчасово допомагаючи дитині, яка опинилася у складних життєвих обставинах.

Патронатний вихователь — це особа, яка за участю членів сім’ї тимчасово надає послуги з догляду, виховання та реабілітації дитини у своїй сім’ї.

✅Термін перебування дитини у сім’ї патронатного вихователя

Термін перебування дитини в сім’ї патронатного вихователя визначається відповідно до індивідуальних потреб дитини, виявлених обставин та їх впливу на стан дитини та не повинен перевищувати 3 місяців. В особливих випадках за рішенням органу опіки та піклування термін перебування під патронатом може бути подовжений, однак загалом не повинен бути більшим за 6 місяців.

✅Хто може стати патронатним вихователем?

Кандидатом у патронатні вихователі може бути людина, яка виявила бажання виконувати обов’язки патронатного вихователя на професійній основі, а також має:

• повнолітнього члена сім’ї (це може бути чоловік або дружина, син, донька, інший член сім’ї) чи повнолітню особу, які проживають на спільній житловій площі з кандидатом у патронатні вихователі, готові бути добровільним помічником кандидата у патронатні вихователі та разом з ним пройти навчання і надавати допомогу патронатному вихователю у догляді за дитиною, влаштованою до сім’ї патронатного вихователя (далі – добровільний помічник);

• належні житлово-побутові умови за місцем свого фактичного проживання, у тому числі наявність окремої кімнати (крім прохідних кімнат, кімнат мансардного або підвального типу) та побутових зручностей.

✅Обов’язки патронатного вихователя:

1. Забезпечити дитину житлом, одягом, харчуванням тощо;

2. Створити дитині умови для навчання, фізичного та духовного розвитку;

3. Співпрацювати з батьками, іншими законними представниками дитини задля подолання складних життєвих обставин у межах та у спосіб, визначені органом опіки та піклування;

4. Забезпечити надання чи доступ до послуг, визначених договором про патронат над дитиною;

5. Сприяти контактам дитини з батьками, іншими законними представниками, родичами, крім випадків, коли батьки позбавлені батьківських прав або в судовому порядку обмежені у праві спілкування з дитиною.

✅Патронатним вихователем НЕ можуть бути особи, які:

• виховують власних дітей віком до чотирьох років, дитину з інвалідністю, яка має обмеження життєдіяльності;

• є опікуном, піклувальником, прийомним батьком/матір’ю чи батьком/матір’ю-вихователем;

• обмежені у дієздатності;

• визнані недієздатними;

• позбавлені батьківських прав, якщо ці права не були поновлені;

• перебувають на обліку сімей/осіб, які опинилися в складних життєвих обставинах;

• стосовно яких було прийнято рішення органу опіки та піклування або суду про відібрання дитини;

• перебувають під слідством;

• були усиновлювачами (опікунами, піклувальниками, прийомними батьками, батьками-вихователями), патронатними вихователями дитини, але усиновлення було скасовано або визнано недійсним (було припинено опіку, піклування чи діяльність прийомної сім’ї або дитячого будинку сімейного типу), або договір про патронат над дитиною було розірвано з їх вини;

• перебувають на обліку або на лікуванні у психоневрологічному або наркологічному диспансері;

• зловживають спиртними напоями або наркотичними засобами;

• страждають на хвороби, перелік яких затверджений МОЗ;

• були засуджені за кримінальні правопорушення проти життя і здоров’я, волі, честі та гідності, статевої свободи та статевої недоторканності особи, проти громадської безпеки, громадського порядку та моральності, у сфері обігу наркотичних засобів, психотропних речовин, їх аналогів або прекурсорів, а також за злочини, передбачені статтями 148, 150, 150-1, 164, 166, 167, 169, 181, 187, 324, 442 Кримінального кодексу України, або мають непогашену чи не зняту в установленому законом порядку судимість за вчинення інших кримінальних правопорушень;

• перебувають на профілактичному обліку в органах Національної поліції як кривдники;

• за станом здоров’я потребують постійного стороннього догляду.

✅Хто може бути влаштований в патронатну сім’ю?

Діти, які перебувають у складних життєвих обставинах, що негативно впливають чи можуть вплинути на їх життя, здоров’я та розвиток, в тому числі діти, які залишилися без батьківського піклування; малолітні/неповнолітні вагітні чи малолітні/неповнолітні породіллі з немовлям, які залишилися без батьківського піклування або перебувають у складних життєвих обставинах.

✅Оплата послуг зі здійснення патронату над дитиною

Розмір грошового забезпечення становить п’ять прожиткових мінімумів для працездатних осіб на місяць (станом на 01.01.2023 р. — 13 420 грн оплата здійснюється за кожен день перебування дитини в сім’ї).

На дітей, влаштованих у сім’ю, виплачується соціальна допомога на утримання дитини в сім’ї патронатного вихователя у розмірі двох з половиною прожиткових мінімумів для дітей віком до 6 років (станом на 01.01.2023 р. — 5 680 грн) та для дітей віком від 6 до 18 років (станом на 01.01.2023 р. — 7 082 грн).

За детальною інформацією звертайтеся до Служби у справах дітей Грицівської селищної ради.

Інфаркт міокарда: симптоми та перша допомога

46 % смертей серед українців є наслідком ішемічної хвороби серця, гострим проявом якої є інфаркт міокарда  Причому “вік” інфаркту молодшає — і нині його жертвами стає все більше людей, молодших за 30 років.

 Як виникає інфаркт, або серцевий напад? При блокуванні однієї чи декількох артерій серце не отримує достатньої кількості крові, що супроводжується пошкодженням та відмиранням тканин серцевого м’яза.

 Час — ось що найважливіше при інфаркті, адже він викликає незворотні зміни в серцевому м’язі та може спричинити зупинку серця. Тож що швидше буде надано першу допомогу, то менш серйозними будуть наслідки захворювання.

 Викликай швидку за номером 103!

А до її приїзду варто:

 Відчинити вхідні двері помешкання для бригади медичної допомоги.

 Посадити або положити хворого так, щоб верхня частина тіла була припіднятою. Можна покласти подушку під голову та плечі. Ноги зігнути в колінах.

 За підвищеного тиску та відсутності протипоказань прийняти таблетку аспірину та нітрогліцерину.

 Послабити одяг та звільнити грудну клітку, аби ніщо не перешкоджало диханню.

 Відчинити вікна та провітрити приміщення.

 Не панікувати!

Як запобігти інфаркту?  Головна рекомендація: при перших “дзвіночках” хвороб серця звернися до свого сімейного лікаря. Ну і, звісно ж, дбай про здоровий спосіб життя.

Дізнайся про свій ризик розвитку хвороб серця і судин за допомогою швидкого тесту на сайті: https://cvd.phc.org.ua/

Стань на варті свого серця — вбережи його від інфаркту!

Учасники бойових дій та особи з інвалідністю внаслідок війни можуть безкоштовно пройти навчання та змінити кваліфікацію

Нещодавно Уряд запровадив пілотну програму безкоштовної професійно-технічної освіти для учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни. Ця програма сприятиме підвищенню конкурентоспроможності на ринку праці і подальшому працевлаштуванню цієї категорії громадян.

Професійне навчання здійснюється в закладах професійної (професійно-технічної) освіти Державної служби зайнятості шляхом первинної професійної підготовки, перепідготовки, підвищення кваліфікації, у тому числі на курсах цільового призначення.

Для проходження навчання необхідно подати наступні документи:

  •  заяву
  • документ, що посвідчує особу та підтверджує громадянство України або спеціальний статус особи;
  • посвідчення учасника бойових дій або посвідчення особи з інвалідністю внаслідок війни;
  • документ про професійну (професійно-технічну) чи фахову передвищу, чи вищу освіту, атестат або дублікати таких документів, або єДокумент про освіту (за наявності);
  • документ, що засвідчує реєстрацію у Державному реєстрі фізичних осіб – платників податків (ідентифікаційний код);
  • особи з інвалідністю внаслідок війни подають, також, копію довідки до акта огляду МСЕК та індивідуальну програму реабілітації.

СПОСОБИ ПОДАЧІ

  • у паперовій формі – особисто до центру зайнятості;
  • в електронній формі – шляхом заповнення онлайн-заяви на сайті ДЦЗ та подання її разом з електронними копіями документів з накладенням електронного підпису.

Порядок реалізації експериментального проєкту з організації навчання учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни в закладах професійної (професійно-технічної) освіти Державної служби зайнятості. 

   Перелік ліцензованих професій для учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни.

  Освітні програми для організації навчання для учасників бойових дій та осіб з інвалідністю внаслідок війни.

Консультації щодо професійного навчання за телефонами: (044)244-94-27; (096)045-60-10. Телеграм-чат «Підтримка ДСЗ Хмельницький»

1000 українок зможуть пройти безоплатне навчання від Projector Foundation за підтримки Європейського Союзу

1000 українських жінок, які вимушено виїхали через війну за кордон, або є внутрішніми переселенками, зможуть пройти безоплатне навчання у сфері креативних та IT-індустрій. Проєкт реалізується Projector Foundation за фінансової підтримки Європейського Союзу та інформаційної підтримки Мінекономіки.

Проєкт спрямований на здобуття професійних навичок та підтримку кар’єрних можливостей 1000 жінок протягом року. Projector Foundation оголошує першу хвилю набору на онлайн навчання.  Для участі у конкурсі можуть подаватися безробітні жінки-переселенки та внутрішньо переміщені жінки віком від 18 років. Для реєстрації достатньо документа, що засвідчує статус переміщеної особи відповідно до країни, в якій перебуває жінка, або підтверджує статус внутрішньо переміщеної особи (довідка ВПО). 

«Підтримка жіночого лідерства та боротьба із гендерним розривом в оплаті праці – важливий пріоритет у роботі Міністерства економіки. В середньому жінки працюють безкоштовно 6,5 років впродовж життя саме тому, що отримують меншу оплату аніж чоловіки. Ми прагнемо до 2030 року знизити гендерний розрив в оплаті праці з 18,6% до 13,6%. Для цього працюємо і над Стратегією подолання гендерного розриву в оплаті праці, і над можливостями створювати власну справу чи отримувати новий фах. Радіємо, що ці зусилля підтримують партнери. Саме відсутність роботи та низька оплата праці часто стає одними з ключових викликів для жінок, які втікали від війни у безпечніші регіони чи країни. Наша мета – спільними зусиллями зробити так, аби вони відчували, що не одні, що підтримка доступна», – каже Перший віцепрем’єр міністр – Міністр економіки Юлія Свириденко.

«Навчальна ініціатива для українок, які вимушено переїхали всередині України чи закордон – наймасштабніший проєкт Projector Foundation, до якого ми готувались більш як півроку. Ми хочемо допомогти тим жінкам, хто через війну опинився у складній ситуації та шукає освітніх можливостей у креативних та IT індустріях. Можливо, хтось з вас тільки-но закінчив університет і шукає реалізації, а комусь довелось виїхати з дітьми й залишити власний бізнес. Неважливо, який досвід у вас за плечима, та куди вас закинула війна. Все, що має значення – це ваша віра у свої сили, сміливість починати все з початку, рішучість ставити цілі та боротись за нове майбутнє з якісною освітою та кар’єрними можливостями»,— зазначила CEO Projector Foundation Тетяна Фіщук.

Податися на навчання, що стартує у листопаді, можна за такими напрямами:

  • Заявки на першу хвилю приймаються до 14 листопада 2023 року.
  •  
  • Структура курсів дозволяє студенткам не лише отримати теоретичну базу знань, але й закріпити набуті навички на практиці. Протягом навчання студентки працюватимуть над кейсами реальних замовників, по завершенню навчання вони матимуть сертифікат та готовий проєкт для портфоліо.
  •  
  • В рамках навчання студенткам надається HR підтримка. Учасниці навчальної програми Projector Foundation підготують свої резюме разом з HR та будуть готові розпочати кар’єру у креативному / IT секторі. Студенткам надається доступ до Projector Library — найбільшої онлайн-бібліотеки з більш ніж 640 лекціями від експертів з українських та світових компаній. Окрім цього, у випускниць курсів буде доступ до сервісу LEZO — це інструмент, який допомагає студентам знайти свого потенційного роботодавця, враховуючи навички та потреби обох сторін.
  •  
  • Деталі щодо умов участі та реєстрації можна знайти за посиланням, а залишити заявку — у формі.

Довідково:

Projector Foundation фундація третьої хвилі, що розвиває креативний та інноваційний потенціал України через вільну освіту. Працюють з пʼятьма напрямами: освіта для жінок, ветеранські програми, креативні індустрії, реформування профтехосвіти, підприємництво.

Пам’ятаємо! Єднаємося! Переможемо!Інформаційні матеріали до 90-х роковин Голодомору 1932–1933 років

Щороку в четверту суботу листопада Україна вшановує пам’ять жертв Голодомору 1932–1933 років і
масових штучних голодів 1921–1923 і 1946–1947 років.
У 2023-му День пам’яті жертв голодоморів припадає на 25 листопада.
Долучіться в цей день о 16.00 до Загальнонаціональної хвилини мовчання. Згадайте про мільйони
людських життів, які Україна втратила внаслідок Голодомору і масових штучних голодів.
Цього року ми вдруге вшановуватимемо жертв сталінського геноциду в умовах повномасштабної
війни, яка супроводжується геноцидними діями Росії проти українців. Трагічні події та злочини, які розгортаються на наших очах, демонструють: жива пам’ять надзвичайно важлива; ті, хто чинить злочини проти людства, мають бути засуджені світовою спільнотою, а жертви – вшановані.

Закликаємо також людей по всьому світу засвітити вогник у домівці як вияв скорботи за загиблими, віри в перемогу України й готовності докласти зусиль, щоб геноциди не повторювалися.

У 1932–1933 роках комуністичний тоталітарний режим вчинив злочин геноциду проти Українського народу. Сьогодні його спадкоємець – рашистський режим прагне знову вчинити на українській землі геноцид.
Голодомор здійснило керівництво ВКП(б) та уряд СРСР у 1932–1933 роках шляхом організації штучного масового голоду, що спричинив загибель мільйонів українців у сільській місцевості на території Української СРР та Кубані, де переважну більшість населення становили українці.
Україна внаслідок геноциду 1932–1933 років, масових штучних голодів 1921–1923 та 1946–1947 років втратила мільйони людських життів. У 2006 році Законом України Голодомор 1932–1933 років визнаний геноцидом Українського народу. Метою злочину було знищення українського народу як національної групи. Комуністичний тоталітарний режим через насильницьке вилучення продовольства, блокаду сіл і цілих районів, заборону виїзду за межі охопленої голодом України,
згортання сільської торгівлі, репресій проти незгодних створив для українців умови, не сумісні із життям. Тобто розрахунок був на фізичне знищення нашої нації.
Через 90 років після Голодомору-геноциду росіяни знову застосовують проти українців методи геноциду, щоб знищити нашу ідентичність, культуру, мову – знищити українську націю як таку. Для цього окупанти масово вбивають і депортують українців, руйнують міста.
І в 1932–1933 роках, і нині Росія намагається зламати волю українців до спротиву, кидає проти нас весь свій терористичний арсенал. Сталін у XX столітті та Путін у XXI зробили вибір на користь геноцидів, бо інші методи упокорення українського народу не спрацювали. Сталін для організації геноциду вдався до тотальної конфіскації харчів, блокади, посилення терору. Путін застосовував
повномасштабне військове вторгнення. За ним як складові геноцидної політики почалися терор, масові вбивства, умисні напади на укриття, шляхи евакуації та гуманітарні коридори, бомбардування житлових районів, сексуальне насильство, воєнні облоги, депортації (насильницьке переміщення українців, зокрема дітей). Інформаційні кампанії періоду Голодомору та нинішньої російської агресії дуже схожі. І тоді, і тепер Росія розвернула масштабні дезінформаційні та пропагандистські кампанії для підготовки російської аудиторії до скоєння чи схвалення звірств, а також приховування злочинів. Як тоді, так і нині Росія розраховує на атмосферу байдужості на заході, силу страху перед своєю міццю та намагається створити паралельну штучну інформаційну реальність, далеку від дійсності.
Та сьогодні весь цивілізований світ допомагає Україні, а ми, українці, маємо власну державу, Збройні сили, згуртовані та всі разом працюємо на перемогу. І завдяки цьому успішно протистоїмо путінському геноциду. Пам’ятаючи про злочини комуністичного тоталітарного режиму, сьогодні ми всі сили спрямовуємо на підтримку наших захисників.
В умовах нинішньої російської агресії наша пам’ять про Голодомор 1932– 1933 років є чинником суспільної мобілізації українців і світової спільноти для протидії агресору. Станом на жовтень 2023 року визнали Голодомор 1932–1933 в Україні актом геноциду парламенти 28 держав.
Відтак вшанування пам’яті жертв Голодомору проходить під гаслом «Пам’ятаємо. Єднаємося. Переможемо!».
Водночас пам’ять про використання тодішнім кремлівським режимом у 1932–1933 роках голоду як інструменту здійснення злочину геноциду проти українців повинна слугувати засторогою для недопущення виникнення голоду будь-де на планеті, засторогою недопущення провокування і використання продовольчої кризи нинішнім кремлівським агресором для досягнення своїх цілей.

Чому українців вбивали голодом?
Після Жовтневого перевороту впродовж 1917–1921 років на більшій частині території колишньої Російської імперії владу захопили комуністи. Вони шляхом прямої окупації знищили демократичну Українську Народну Республіку, проголошену 1917 року. Досвід важкої боротьби із українськими рухом змусив комуністичний режим для зміцнення свого становища в Україні піти на створення
у 1919–1920 роках квазідержави УСРР зі столицею у Харкові та певні поступки українському національному рухові. Україна в 1920-х роках переживала культурний ренесанс європейського
зразка. Під гаслом “Геть від Москви!” тут формувалися самобутні, відмінні від російських, культурні традиції, орієнтовані на Європу. Створювалася національна система освіти, обґрунтовувалася економічна концепція України як автономного економічного організму. Проте до кінця цього періоду в СРСР був встановлений тоталітарний комуністичний режим із суворою суспільною ієрархією. Будь-який прояв незгоди або нонконформізму (як індивідуального, так і малих і великих груп людей за професійною, національною, релігійною, партійною ознаками) негайно жорстоко карався та придушувався.
Українська нація, яка була другою за чисельністю в СРСР, мала величезний культурно-історичний спадок, власні славетні традиції державотворення, досвід національно-визвольної боротьби. Широкі кола інтелектуалів та економічно самостійне селянство не сприймали політики комуністичного керівництва. Тому за мету було поставлено знищення українців як політичної нації, що могла поставити питання про створення незалежної держави. Для досягнення цієї мети був обраний жахливий інструмент – вбивство голодом.

Як?
Механізм, який призвів до Голодомору, був приведений у дію із Москви тодішніми лідерами комуністичної партії. У січні 1928 року режим запровадив насильницькі хлібозаготівлі. У фермерів держава примусово забирала більшу частину, або й все вирощене зерно за значно заниженими цінами. Одночасно розпочалась “ліквідація” найзаможніших господарств. У 1930 році колективізація викликає масові протести і повстання. Впродовж року в Україні відбулося понад
чотири тисячі масових протестних виступів за участю більше мільйона селян. Однак, не зважаючи на це, до жовтня 1931 року колективізованими, тобто, фактично державними, стали 68 % селянських господарств та 72 % орної землі. Загалом в Україні було “розкуркулено” понад 352 тисячі господарств. Результатом цього, а також внаслідок неефективного колгоспного господарювання став голод, через який весною 1932 року померло кілька сотень тисяч українців. Але Україна все одно залишалася центром спротиву тоталітарному режиму. На перші сім місяців 1932-го на Україну припадає 56 % від усіх антивладних виступів у Радянському Союзі. Улітку 1932 року через наростання спротиву Сталін із оточенням прийняв рішення про організацію в Україні штучного голоду, щоб не “втратити Україну”. Шляхом знищення частини населення.

Під час голоду тоталітарна влада не лише не припинила примусове відбирання їжі, а й відхилила допомогу з-за кордону та кинула всі сили на ізоляцію голодуючих районів. Армія, загони НКВД оточили українські міста та залізничні станції, бо селяни втечею намагалися врятуватися від голодної смерті. Мешканцям сіл забороняли виїжджати в інші регіони СРСР. Хліб вилучався, продавався до інших країн за валюту, яку спрямовували на закупівлю верстатів та іншого
обладнання для промислових підприємств.
До чого це призвело?
Саме за цей менш ніж календарний рік (1932–1933) в Україні загинули мільйони людей. На жаль, страшні обставини злочину та свідома заборона ведення статистки смертності унеможливлюють встановлення точної кількості загиблих невинних людей і вичерпного поіменного списку жертв.
Жахом Голодомору була надзвичайно велика смертність серед дітей. У багатьох районах України у вересні 1933 року за шкільні парти не сіли близько двох третин учнів. Ученими Інституту демографії та соціальних досліджень НАН України імені М.Птухи для Гарвардського університету створена карта втрат УСРР у Голодоморі. За даними вчених, найбільше постраждали лісостепові регіони
України із давніми козацькими традиціями – Полтавщина, Черкащина, Кіровоградщина, Київщина. У цих регіонах в окремих районах упродовж 1933 року вимерло понад половини населення. Смертність перевищувала середній рівень у 8– 9 і більше разів. У нинішніх Вінницькій, Одеській, Дніпропетровській областях рівень смертності був вищий у 5-6 разів, у Донецькій і Луганській області – у 3–4 рази.

Голод на довгі десятиліття порушив природний генетичний фонд, призвів до морально-психологічних змін у свідомості нації. Наслідком злочину геноциду також стало руйнування традиційного українського устрою життя. Українцям як етносу було завдано смертельної рани. 1933 рік став для України часом національної катастрофи, наслідки якої відчуваємо і понині.
Подолання інформаційної блокади Радянська влада злочинно замовчувала факт голоду. Жодної офіційної згадки про цю жахливу трагедію не було зроблено. Офіційно голоду не було. Навіть такого слова в офіційних документах не вживалося. Масові смертність і опухання у владних документах називали – “продовольчими труднощами”.
Сільрадам наказали при реєстрації смерті не вказувати її причину. Більше того, в 1934 році надійшло розпорядження: всі книги ЗАГС про реєстрацію смертей за 1932–1933 роки вислати в спеціальні частини (де більшість із них було знищено). Керівництво СРСР свідомо дезорієнтувало світову громадськість. У січні 1933 року Нарком закордонних справ СРСР М.Литвинов зробив спеціальну заяву про відсутність голоду в країні. Режим відмовився від зовнішньої допомоги. Тим
не менш, деякі західні журналісти, які побували за залізною завісою тоталітаризму, публікували репортажі про злочин, доносили світові про те, що там діється насправді.
Британський журналіст Малколм Маґґерідж у березні 1933-го здійснив поїздку в Україну й передав статті до “The Manchester Guardian”. Тоді ж репортажі британського журналіста Ґарета Джоунза про Голодомор в Україні виходили у Великій Британії, США, Німеччині. Публікації з’являлися також у французькій, австрійській, польській, бельгійській пресі. Так, у Бельгії упродовж 4 місяців до
вересня 1933 року в 17 виданнях опублікували біля 50 статей і повідомлень про ситуацію в Україні.
Населення Західної України, яка на той час перебувала у складі Польщі, не залишилося байдужим до горя українців по той бік Збруча. Одним із найпотужніших був голос митрополита Української греко-католицької церкви Андрея Шептицького. 24 липня 1933 року він проголосив відозву “Україна в передсмертних судорогах”. Наступного дня 35 громадських організацій і партій у Львові об’єдналися в Український громадський комітет рятунку України, який став координатором допомоги жертвам і поширення інформації про цей злочин. 29 вересня 1933 року завдяки зусиллям українських діячів на засідання Ради Ліги Націй її президент Йоган Людвіґ Мовінкель (прем’єр-міністр Норвегії) ініціював обговорення голоду у радянській Україні. Рада передала це питання до Міжнародного товариства Червоного Хреста. Але Москва відкинула пропоновану допомогу голодуючим людям. У жовтні 1933 року в австрійській столиці Відні за ініціативою кардинала Теодора Інніцера створено спеціальний комітет для надання допомоги жителям радянської України.
У 1934 роціз’являються перші книги, в яких розкриваються теми Голодомору в Україні. Американський журналіст та історик Вільям Генрі Чемберлин, який зумів відвідати Україну у жовтні 1933-го, наступного року оприлюднив факти про Голодомор у книзі “Залізна доба Росії”. У 1934 році було видано і перший художній твір про Голодомор в Україні – роман “Марія” українського письменника Уласа Самчука. Після Другої світової війни в Європі та Північній Америці опубліковано
перші спогади, мемуари та наукові дослідження про Голодомор. Українці, які його пережили й після війни опинилися у країнах вільного світу, разом із західними, зокрема американськими вченими, громадськими та політичними діячами збирали свідчення, вшановували пам’ять жертв, проводили наукові дослідження, видавали матеріали 1953 року американський юрист Рафаель Лемкін, який запровадив у світову правову термінологію термін “геноцид”, охарактеризував Голодомор як
“класичний приклад геноциду”.
Визначальними ж у збереженні пам’яті про Голодомор стали заходи із відзначення його 50-х роковин 1983-го, передусім у США та Канаді, що набули міжнародного розголосу. Тоді ж у канадському місті Едмонтоні спорудили перший пам’ятник жертвам Голодомору.
1984 року Конгрес США створив спеціальну Комісію з розслідування штучного голоду в Україні у складі двох сенаторів та чотирьох осіб від Палати представників. Виконавчим директором Комісії став американський історик Джеймс Мейс. Комісія дійшла такого висновку, що Сталін та його оточення вчинили акт геноциду проти українського народу. Цей звіт комісії схвалив Конгрес
США 1988-го. Того ж року за ініціативою Світового Конгресу Вільних Українців створено Міжнародну комісію юристів, яка мала дослідити свідчення про Голодомор 1932-1933 років, його причини, наслідки й винуватців. Комісія дійшла висновку, що Голодомор був актом геноциду.
Під впливом викриттів СРСР врешті-решт змушений був визнати факт голоду 1932–1933 років. У 1993-му вперше на державному рівні відзначені його роковини – через 60 років після трагедії.
1998 року Указом Президента України встановлено День пам’яті жертв Голодомору – щороку в четверту суботу листопада. Цього дня українці, як тільки смеркне, запалюють у вікнах свічки – на пам’ять про всіх убитих голодом.

2006 року Верховна Рада України ухвалила Закон про визнання Голодомору геноцидом українського народу. А в листопаді 2008-го в Києві споруджено Національний меморіал жертв Голодомору.
2009 року Служба безпеки України порушила кримінальну справу щодо голоду в Україні за ознаками злочину геноциду. У січні 2010-го Апеляційний суд міста Києва ухвалив, що в 1932–1933 роках в Україні Сталін і його поплічники вчинили злочин геноциду.
Сьогодні дані соціологічних досліджень свідчать, що, понад 80 % українців підтримують цю позицію.

Визнання іноземними державами та міжнародними організаціями Голодомору 1932-1933 років – геноциду Українського народу
На жовтень 2023-го Голодомор 1932–1933 років в Україні визнали актом геноциду на державному рівні (крім України) парламенти 28 держав (в хронологічному порядку): Естонії (Заява Рійґікоґу (Парламенту) від 20.10.1993), Австралії (політичні заяви Сенату (2003, 2012, 2017, 2020 рр.) та Палати
представників (2008, 2018 рр.), Канади (резолюція Сенату від 20.06.2003 та Акт Палати громад від 28.05.2008), Угорщини (постанова Державних Зборів від 26.11.2003), Литви (Заява Сейму від 24.11.2005), Грузії (Заява Парламенту від 20.12.2005), Польщі (постанови Сенату від 16.03.2006 та Сейму і від 06.12.2006), Перу (резолюція Конгресу від 21.06.2007), Парагваю (Декларація Сенату від
25.10.2007), Еквадору (резолюція Національного Конгресу від 30.10.2007), Колумбії (резолюція Палати представників Конгресу від 10.12.2007), Мексики (постанова Палати депутатів Національного Конгресу від 19.02.2008), Латвії (Декларація Сейму від 13.03.2008), Португалії (резолюція Асамблеї Республіки Португалія від 03.03.2017), США (Резолюція Сенату США від 04.10.2018), Чехії (постанови Палати депутатів від 06.04.2022, Сенату від 14.12.2022), Молдови (Декларація Парламенту Молдови від 22.11.2022), Ірландії (резолюція Сенату від 24.11.2022), Німеччини (резолюція Бундестагу від 30.11.2022), Болгарії (рішення Народних зборів від 01.02.2023), Бельгії (резолюція Палати представників від 09.03.2023), Ісландії (резолюція Парламенту Ісландії (Альтингу) від 23.03.2023),
Франції (резолюція Нижньої палати від 28.03.2023), Словенії (Декларація Державних Зборів від 23.05.2023), Люксембургу (резолюція Палати депутатів від 13.06.2023), Словаччини (Постанова Національної Ради від 20.06.2023), Хорватії (Декларація Хорватського сабору від 28.06.2023, Нідерландів (резолюція Палати представників від 07.07.2023), Чилі (резолюція Палати депутатів 21.12.2022, політична заява Сенату 09.08.2023). Країни, в яких рішення наразі прийнято однією палатою парламенту і очікуються рішення другої палати: Бразилія (законопроєкт Сенату від 26.04.2022), Велика Британія (рішення Палати громад від 25.05.2023), Італія (резолюція Сенату
від 26.07.2023). Ватикан назвав Голодомор 1932–1933 років геноцидом (серед інших геноцидів XX столітті) в «Компендіумі соціальної доктрини Церкви», опублікованому 02.04.2004.
Також Голодомор визнали геноцидом міжнародні організації, а саме Балтійська Асамблея (дорадчий орган зі співробітництва між парламентами Естонії, Латвії та Литви) у заяві від 24 листопада 2007 р., Європарламент у резолюції від 15 грудня 2022 р. та Парламентська асамблея Ради Європи 12.10.2023 ухвалила відповідну резолюцію.

Всеукраїнська акція “Запали свічку”
В Україні є давній звичай – у пам’ять про померлу людину запалюють свічку. І щороку в Україні у четверту суботу листопада на вшанування тих, хто помер з голоду, запалюють свічки. Цього року 25 листопада о 16-й годині Україна схилить голови у загальнонаціональній хвилині мовчання.
Опісля біля могил, меморіалів і пам’ятників жертвам Голодомору 1932–1933 років, на центральних площах і вулицях міст і сіл України, на підвіконнях осель українці запалюють свічки і лампадки. О 16.00 прийдіть до меморіалу, пам’ятника чи хреста пам’яті жертв голодоморів у вашому місті чи селі, щоби вшанувати пам’ять убитих голодом. А із настанням темряви запаліть і поставте свічку на
підвіконня так, щоб її було видно знадвору. Цей вогник символізуватиме нашу скорботу і пам’ять про мільйони загублених життів наших співвітчизників, нашу віру у майбутнє.

Всеукраїнська акція «16 днів проти насильства»

 Щорічно в Україні з 25 листопада по 10 грудня проводиться Всеукраїнська акція «16 днів проти насильства», яка ініційована Першим всесвітнім інститутом жіночого лідерства 1991 року. Власне тоді визначився зв’язок між насильством стосовно жінок та правами людей.

Дати акції створюють символічний ланцюжок, поєднуючи заходи проти насильства стосовно жінок та дії щодо захисту прав людини, підкреслюючи, що будь-які прояви насильства над людиною, незалежно від її статі, є порушенням прав людини.

25 листопада – Міжнародний день боротьби за ліквідацію насильства над жінками;

1 грудня – Всесвітній день боротьби із СНІДом;

2 грудня – Міжнародний день боротьби за скасування рабства. Він пов’язаний з датою прийняття Генеральною Асамблеєю ООН Конвенції про боротьбу з торгівлею людьми і з експлуатацією проституції третіми особами від 2 грудня 1949 року;

3 грудня – Міжнародний день людей з обмеженими фізичними можливостями;

5 грудня – Міжнародний день волонтера;

6 грудня – річниця з дня «Монреальської різанини», коли 14 жінок-студенток були вбиті злочинцем лише через те, що «вони були феміністками»;

9 грудня – Міжнародний день боротьби з корупцією;

10 грудня – Міжнародний день прав людини. Уряди країн – членів ООН 10 грудня 1948 року визнали права людини «на життя, свободу та недоторканість особи для всіх без винятків», підписавши Загальну декларацію прав людини.

Таким чином, майже кожний день від 25 листопада по 10 грудня означений фактами та аргументами стосовно того, що будь-які форми насильства є порушенням прав людини.

Метою проведення акції «16 днів проти насильства» є привернення уваги громадськості до актуальної для українського суспільства проблеми подолання домашнього насильства, щодо жінок, жорстокого поводження з дітьми, забезпечення рівних прав жінок і чоловіків.

Держбюджет на 2024 рік ухвалено: основні показники для громад

Асоціація міст України розпочала роботу над проєктом держбюджету-2024 з активної участі в бюджетних консультаціях,  відстоювала інтереси  місцевого самоврядування при підготовці змін до Бюджетного кодексу в проєкті №10037 та надавала пропозиції для забезпечення сільських, селищних, міських бюджетів у 2024 році. Наразі головний фінансовий документ ухвалено. АМУ наводить основні його характеристики.

9 листопада 2023 року Верховна Рада України ухвалила як закон проєкт про Державний бюджет України на 2024 рік, реєстр.№10000, в якому для бюджетів органів місцевого самоврядування на 2024 рік, зокрема, передбачено:

1. Збереження частки зарахування ПДФО  у розмірі 64% (крім Києва). Органи місцевого самоврядування зобов’язані додаткові 4% податку спрямувати на видатки за електричну та теплову енергію, водопостачання, водовідведення, природний газ, інші енергоносії.

Орієнтовний обсяг збереженого ресурсу для громад 13 млрд гривень.

Утім, АМУ пояснювала, що органи місцевого самоврядування витратили на 43,8 млрд грн більше, ніж отримали від 4% ПДФО: додаткові доходи від отримання 4% ПДФО у 2022 та 2023 роках склали 18,6 млрд грн, а прямі витрати органів місцевого самоврядування станом на 01 липня 2023 року для забезпечення мешканців і бюджетних установ склали 62,4 млрд грн.

2. Вилучення з місцевих бюджетів  на користь держбюджету 100% обсягу надходжень «військового» ПДФО.

Орієнтовний обсяг втрат бюджетів громад 65 млрд гривень.

Закріплюється, що частина ПДФО, яка вилучається з місцевих бюджетів, має спрямовуватися на цілі безпеки та оборони, а саме:

  • 45% – Держспецзв’язку на закупівлі спеціальної техніки та обладнання;
  • 45% – Мінстратегпрому на реформування та розвиток ОПК, розроблення, освоєння і впровадження нових технологій, нарощування наявних виробничих потужностей для виготовлення продукції оборонного призначення;
  • 10% – військовим частинам відповідно до сплаченого ПДФО у порядку, встановленому Урядом.

АМУ наголошувала, що ініціатива вилучення з доходів місцевих бюджетів «військового» ПДФО руйнує державну єдність, яка здивувала світ з 24 лютого 2022 року, ділить громадян України на різні категорії, позбавляє захисників України та їх родини гарантованих Конституцією України прав, що забезпечуються місцевим самоврядуванням.

Для недопущення неналежного для військового часу використання коштів Асоціація міст України пропонувала визначити цільові захищені статті видатків місцевих бюджетів, сформовані з 70% «військового ПДФО», так званий «бюджет безпеки й оборони», з заморожуванням реверсних вилучень.

3. Доручення Уряду внести на розгляд Парламенту пропозиції щодо механізму списання заборгованості за середньостроковими позиками, наданими місцевим бюджетам у 2009-2014 роках за рахунок коштів єдиного казначейського рахунка, в обсязі 9 млрд гривень.

4. Закріплення права муніципалітетів спрямовувати вільні залишки місцевих бюджетів 2023 року, за рішенням місцевих рад, на захищені видатки (оплату праці, медикаменти, продукти харчування, комунальні послуги, обслуговування боргу), заходи тероборони, підтримку сил безпеки і оборони, захисні споруди цивільного захисту, укриття та ін..

5. В частині міжбюджетних трансфертів передбачено такі показники:

  • збережено базову дотацію, для 1014 бюджетів громад це 18,8 млрд гривень;
  • скасовано реверсну дотацію, в результаті чого для 235 тегромад збережено 12,4 млрд гривень;
  • 158,8 млрд гривень на Програму медичних гарантій обслуговування населення;
  • 103,2 млрд гривень освітньої субвенції, з них 87,5 млрд гривень розподілено між бюджетами 1425 громад;
  • 44,8 млрд гривень Резервного фонду;
  • 33,4 млрд гривень додаткової дотації з державного бюджету місцевим бюджетам на здійснення повноважень органів місцевого самоврядування на деокупованих, тимчасово окупованих та інших територіях України, що зазнали негативного впливу у зв’язку з повномасштабною збройною агресією рф. 39% такої дотації, тобто 13,1 млрд гривень дотації розподілено між місцевими бюджетами, а саме: 9,7 млрд гривень між 418 бюджетами громад та 3,4 млрд гривень – між 6 обласними бюджетами  Донецької, Запорізької, Луганської, Миколаївської, Харківської, Херсонської областей;
  • 4,5 млрд гривень субвенції на проєкти в рамках Програми з відновлення України;
  • 5,7 млрд гривень субвенцій на забезпечення житлом учасників бойових дій;
  • 3,8 млрд гривень нової субвенції на забезпечення інституту помічника ветерана в системі переходу від військової служби до цивільного життя;
  • 3,4 млрд гривень додаткових дотації місцевим бюджетам, а саме на здійснення переданих з державного бюджетів видатків з утримання закладів освіти та охорони здоров’я, утримання соціальної інфраструктури, компенсування втрат доходів місцевих бюджетів від податкових пільг у галузі космічної діяльності та літакобудування;
  • 2,5 млрд гривень субвенції на облаштування безпечних умов в школах;
  • 2,3 млрд гривень субвенції на проєкти в рамках Надзвичайної кредитної програми для відновлення України;
  • 1,7 млрд гривень субвенції на підтримку окремих закладів охорони здоров’я;
  • 1,5 млрд гривень субвенції на програму «Нова українська школа»;
  • 1,5 млрд гривень субвенції на придбання обладнання, модернізацію їдалень (харчоблоків);
  • 1,0 млрд гривень субвенції на облаштування безпечних умов у закладах охорони здоров’я;
  • 1,0 млрд гривень субвенції на придбання шкільних автобусів;
  • 575,3 млн гривень субвенції на забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа;
  • 500,0 млн гривень субвенції на створення навчально-практичних центрів сучасної професійної (професійно-технічної) освіти;
  • 304,6 млн гривень субвенції для підтримки осіб з особливими освітніми потребами;
  • 248,4 млн гривень нової субвенції на реалізацію проєкту «Ремонт житла для відновлення прав і можливостей людей (HOPE)»;
  • 200,2 млн гривень субвенції на створення служб з підтримки осіб, які постраждали від домашнього насильства;
  • 54,0 млн гривень субвенції на реалізацію проєкту «Активні парки – локації здорової України»;
  • 37,2 млн гривень субвенції на проєкт “Поліпшення охорони здоров’я на службі у людей»;
  • 20,0 млн гривень субвенції на компенсацію ризику населенню у зоні спостереження.

Асоціація міст України продовжує працювати з фахівцями бюджетної секції та бюджетними консультантами регіональних відділень з тим, щоб забезпечувати спроможність бюджету кожного муніципалітету України.